امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان و بهبود آکنه پوست صورت در ۱۰ مرحله + عکس

بهبود آکنه در 10 گام

مبارزه با آکنه و جوش فقط در لوسیون هایی که به پوستتان می زنید، خلاصه نمی شود. اگر چند تغییر ساده در روال روزمره تان ایجاد کنید، می توانید شاهد بهبود آکنه تان باشید

۱- خواب کافی داشته باشید

در یک مطالعه انجام شده در مجله Sleep، به ازای هر یک ساعت خوابی که شما در شب از دست می دهید، خطر ابتلا به استرس روانی ۱۴% افزایش می یابد. اما این چه ربطی به آکنه دارد؟ سونیا بادرشیا، یک متخصص پوست در دنویل می گوید: استرس، تولید گلوکوکورتیکوئید را افزایش می دهد که می تواند به اختلالاتی در ساختار و عملکرد پوست منجر شود و این می تواند شرایطی مانند آکنه را بدتر کند. پس، برای داشتن زیبایی، درجه حرارت اتاق را پایین بیاورید و بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سلسیوس قرار دهید. محققان فرانسوی دریافتند که دمای پایین تر، خواب رفتن را پس از دراز کشیدن در رختخواب آسان تر می کند.

۲- رژیم غذایی تان را تغییر دهید

برخی مواد غذایی باعث می شوند قند خونتان به سرعت بالا برود که باعث افزایش انسولین می شود. انسولین بیش از حد در جریان خون شما می تواند باعث تغییراتی در بدنتان شود که به رشد سلول های مسدود کننده منافذ منجر می شود. همچنین می تواند فعالیت در غدد چربی شما را افزایش دهد. بنابراین تغییراتی در وعده های غذایی تان ایجاد کنید. یک مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه نشان می دهد که اگر غلات کامل، لوبیا و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی تان اضافه کنید و ماکارونی، برنج سفید، نان سفید و شکر را کاهش دهید، ممکن است پوستتان کمتر جوش بزند.

۳- ورزش کنید

ورزش به کاهش استرس کمک می کند که ممکن است در بروز آکنه نقش داشته باشد. همچنین فعالیت بدنی با افزایش گردش خون شما که اکسیژن بیشتری به سلول های پوست می فرستد و مواد زائد سلول ها را دور می کند، به پوست تان کمک می نماید. اما به یاد داشته باشید که عرق ناشی از ورزش می تواند به وسیله تحریک پوست شما ، منجر به بروز جوش شود. بنابراین مهم است که بلافاصله پس از تمرین، دوش بگیرید.

۴- آب بنوشید

افزایش مقدار آبی که می نوشید، یک راه عالی برای دفع سموم داخلی و آب رسانی به پوستتان از درون به بیرون است. در حالی که هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که نشان دهد سموم منجر به بروز جوش می شوند.

۵- ضد آفتاب بزنید

در استفاده از ضدآفتاب روی صورتتان تردید نداشته باشید. التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می تواند آکنه شما را بدتر کند یا به لکه های تیره، بیشتر منجر شود. به علاوه، ماندن در مقابل نور خورشید بدون ضدآفتاب، خطر ابتلای شما به سرطان پوست را افزایش می دهد. هر زمانی که در آفتاب هستید، از ضدآفتاب استفاده کنید. لیست مواد تشکیل دهنده در پشت کرم ضدآفتاب را بخوانید و اگر مستعد آکنه هستید، به دنبال مواد شیمیایی سبک تر مانند آووبنزون، اکسی بنزون، متوکسی سینامات، اکتوکریلن و اکسید روی باشید. اگر آکنه دارید، به دنبال «غیر کومدون زا» Non-Comedogenic  روی برچسب باشید این به این معناست که محصول مورد نظر شما نباید منافذ پوست شما را مسدود کند.

۶- از طرفداران اسید های چرب امگا۳  شوید

مشخص شده که امگا۳، تولید لکوترین B4، (مولکولی که می تواند سبوم را افزایش دهد و باعث آکنه التهابی شود) را کنترل می کند. امگا۳ می تواند در مکمل های غذایی یا در مواد غذایی مانند گردو، آووکادو، روغن بذرکتان و ماهی سالمون یافت شود.

۷- دو بار در روز ، صورتتان را بشویید

دکتر کارولین یعقوب، متخصص پوست در شیکاگو می گوید، صورت نسبت به هر بخش دیگری از بدن، غدد تولیدکننده چربی بیشتری دارد. فرض کنید روی آن با آرایش، عرق، هوای آلوده، گرد و غبار و گرد و خاک پوشیده شود، در این صورت یک ترکیب مسدود کننده منافذ خواهید داشت که اگر به طور مرتب شسته نشود، به داخل پوستتان نفوذ کرده و منافذ را پر خواهد کرد و منجر به دانه های سرسیاه و جوش می شود. حتی اگر دو بار در روز دوش نمی گیرید، مهم است که صورتتان را به طور کامل و به آرامی در صبح و شب بشویید. به دنبال پاک کننده هایی باشید که برچسب «غیر کومدون زا» دارند.

۸- لایه برداری کنید

مطمئنا غدد چربی بیش فعال می توانند منجر به جوش شوند اما غدد چربی با عملکرد ضعیف هم می توانند باعث بروز جوش گردند. پوست خشک دارای ترک های کوچکی است که در آن باکتری ها می توانند رشد کنند. به علاوه، پوسته پوسته شدن بیش از حد می تواند منجر به مسدود شدن منافذ گردد. یک بار در هفته، پوستتان را با یک اسکراب مخصوص صورت ( در انتخاب اسکراب خیلی دقت کنید)، به آرامی لایه برداری کنید و پس از آن از یک مرطوب کننده غیر کومدون زا استفاده نمایید.

۹- تلفن همراهتان را میکروب زدایی کنید

مطالعات متعدد نشان داده اند که تلفن های همراه، منبع میکروب ها هستند. در طول هر روز معین، تلفن همراه شما می تواند در معرض هزاران باکتری قرار بگیرد که از انگشتان دست شما (از طریق تایپ کردن پیام کوتاه) به صورتتان (از طریق صحبت کردن) و بالعکس منتشر می شوند. علاوه بر این، حرارت تولید شده توسط گوشی شما می تواند به تکثیر باکتر ها کمک کند. برای جلوگیری از نشستن میکروب ها روی صورتتان، هر روز سطح گوشی تان را با یک ضدعفونی کننده مانند دستمال های ضد عفونی کننده با تکنولوژی نانو، تمیز کنید. بهتر است از هدفون استفاده نمایید.

۱۰- مراقب محصولات مو باشید

آکنه جوشی است که به وسیله محصولات مراقبت از مو از جمله نرم کننده، شامپو، ژل و اسپری مو به وجود می آید. این فرم از آکنه زمانی اتفاق می افتد که روغن های محصولات آرایش مو به داخل پوست نفوذ می کنند. معمولا در اطراف خط رویش مو، منافذ پوست، باکتری های آکنه زا را به دام می اندازند. برای مقابله با این مشکل، از محصولات مو قبل از شستن صورتتان استفاده کنید تا هرگونه مواد باقی مانده از محصولات مراقبت مو و تولیدکننده جوش، بتواند شسته شود و محصولاتی را انتخاب کنید که بدون روغن هستند.

درمان و بهبود آکنه پوست صورت در ۱۰ مرحله + عکس