پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم (خداوند)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راه درمان زود انزالی در مردان | علت انزال زودرس چیست؟

علت انزال زودرس چیست

هر چند مساله انزال زودرس می تواند باعث بروز مشكلات بسیاری در زندگی زناشویی گردد، اما خوشبختانه راههای درمانی مناسب و حتی ساده ای برای رفع مشكل انزال زودرس وجود دارد.

انزال زودرس عبارتست از، انزال مستمر و عود كننده با حداقل تحریك جنسی قبل، همزمان یا بلافاصله بعد از دخول و پیش از زمان دلخواه شخص.

ماسترز و جانسون(دو متخصص در درمان اختلالات جنسی) نیز رویكرد دیگری را برای تعریف انزال زودرس پیشنهاد كرده اند. قضاوت در این مورد تا اندازه ای به توانایی فرد در به تاخیر انداختن انزال ضمن آمیزش بستگی دارد تا شریك جنسی به ارگاسم برسد. البته باید توجه داشت كه در تعریف انزال زودرس توقعات و انتظارات خود فرد نیز بسیار نقش دارد، ولیکن بر اساس مطالعات مراکز معتبر جهانی مانند mayoclinic و webmd، فارغ از انتظارات شخصی افراد از خود، مدت مطلوب جهت انزال، ۴ الی ۸ دقیقه پس از دخول می باشد و حتی کمتر از آن نیز، در صورت ارضای طرفین در زمانی کمتر، زود انزالی محسوب نمی شود، ولی اگر انزال در کمتر از یک دقیقه پس از دخول اتفاق بیافتد، فرد حتما مبتلا به زود انزالی می باشد.

البته در گزارشهای زمینه یابی كه از مردان مختلف به دست آمده این مساله مشخص شده كه حتی در برخی از مردانی كه طول مدت رابطه زناشویی شان۲۵ دقیقه است نیز باز از انزال زودرس شكایت كرده اند. این نوع گزارشها به طور روشن نشان می دهد كه افراد از لحاظ رضایت زناشویی، در طیف بسیار متنوعی قرار داشته و به این ترتیب نمی توان یك تعریف واحد و روشنی در مورد انزال زودرس ارایه داد.

در همین همایش پروفسور والدینگر(متخصص درمانهای زناشویی) گزارش داد كه، ۵/۲ در صد از مردان نمی توانند رابطه زناشویی شان را بیش از ۹۰ ثانیه حفظ كنند و به سرعت دچار انزال می شوند و به احتمال زیاد می توان این افراد را مبتلا به اختلال انزال زودرس دانست.

در مطالعات زمینه یابی كه در این زمینه صورت گرفته، گزارشات نشان می دهد كه تقریبا ده درصد از مردان متاهل اغلب یا گاهی اوقات این تجربه را پشت سر گذاشته اند. البته این مطالعات نشان می دهد كه مردان خیلی جوان بیشتر با این مشكل دست و پنجه نرم می كنند و هر چه سن شان بالاتر رفته و مسن تر می شوند، كنترل شان بر این فرآیند بیشتر می گردد. هر چند كه افراد میانسال بسیاری هستند كه هنوز با این مشكل دست به گریبانند، اما خوشبختانه برای رفع این مساله راههای درمانی مناسبی وجود دارد.

با انزال زودرس چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر مواقع انزال زودرس در شرایط ناكامی و عدم احساس رضایت رخ می دهد و حتی در موارد شدید انزال زودرس، این مساله میتواند ازدواج طرفین را مورد تهدید قرار دهد چرا كه زندگی جنسی طرفین به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. گاهی وقتها شرایط خیلی بدتر شده و مشكل آن قدر شدید می شود كه حتی امكان برقراری یك ارتباط زناشویی موثر امكان پذیر نبوده و این مساله علاوه بر اینكه بر كیفیت زندگی زناشویی فرد تاثیر منفی می گذارد، كارآمدی مرد را مورد آسیب قرار داده و از طرف دیگر باعث ناكامی و آزار همسر می گردد.

چرا انزال زودرس برای برخی از مردان رخ می دهد؟

– برای مدتهای طولانی درمانگران معتقد بودند كه مهمترین علت انزال زودرس در مردان، شرطی شدن آنهاست، به این معنا كه در نخستین روابط جنسی اگر مرد در اثر بی مهارتی در رابطه زناشویی دچار انزال زودرس شود، این مساله برای وی اضطراب آور بوده و همین اضطراب در دفعات آتی رابطه زناشویی، بر عملكرد وی تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد اختلال در آن می گردد.

– در برخی دیگر از مردان كه دچار این مشكل هستند، بررسی ها نشان داده كه پدر آنها نیز دچار این مشكل بوده است، لذا این نتیجه نشان می دهد كه در برخی از مردان احتمال ارثی بودن انزال زودرس بسیار قوی تر از عوامل اكتسابی است. لذا در این دسته از افراد عامل وراثت نقش بسیار مهمی را ایفا می كند.

جای هیچ شكی نیست كه عصبی بودن(شخصیت اضطرابی داشتن و یا استرس به دلیل برخی از مشكلات) در بروز این مشكل نقش مهمی را ایفا می كند. برای مثال مردانی كه در دوران تجرد خود عادت به خودارضایی داشته اند، این مساله همواره برایشان توام با احساس گناه بوده و همواره این موضوع را در ذهن مرور كرده كه آیا خودارضایی آنها، در زندگی زناشویی آینده شان تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟، بنابراین این افكار منفی بعد از ازدواج نیز می تواند بر رابطه زناشویی آنها تاثیر منفی بگذارد.

داشتن برخی از عادات نامناسب در سبك زندگی برخی از مردان مانند مصرف بیش از حد سیگار و … می تواند علت انزال زودرس گردد.

و در انتها باید گفت كه درست است كه ابتلا به انزال زودرس برای مردان مبتلا، چیزی شبیه به كابوس است و حتی بسیاری از  آنها سالها با این مشكل دست به گریبان بوده اند، ولی به علت خجالت و یا غرور و … این مساله را هیچگاه ابراز نكرده و در صدد درمان نبوده اند. عنوان كردن این مساله لازم است كه هر چند این مساله می تواند باعث بروز مشكلات بسیاری در زندگی زناشویی گردد، اما خوشبختانه راههای درمانی مناسب و حتی ساده ای برای رفع این مشكل وجود دارد.

راه درمان زود انزالی در مردان | علت انزال زودرس چیست؟