باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

این علایم دهان لثه و زبان درباره سلامت شما چه می گویند؟

علایم دهان زبان و لثه

هنگامی که مسواک می زنید تنها به فکر تمیز شدن دندان ها نباشید و نگاهی ویژه به ناحیه درونی دهان و زبان خود هم داشته باشید تا از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان بمانید.

علائم بیماری ها روی زبان شما

تحقیقات جدید نشان می دهد، زبان افراد می تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی در آنها باشد. اکثر افراد تنها مشکل زبان و دهان را حاکی از بیماری های دندان و لثه ها می دانند در صورتی که زبان می تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و بیماری های مزمن واگیر و غیر واگیر باشد.

-بوی بد دهان:

می تواند نشان دهنده یک رژیم غذایی ناسالم در فرد باشد، خوردن غذاهای بیش از حد شیرین و یا کربوهیدرات ها می تواند منجر به رشد باکتری های مضر در دهان شود که مولد بوی نامطبوع است.

-لثه رنگ پریده و یا به حالت قرمز و ملتهب:

می تواند نشان دهنده کم خونی در بدن باشد، از جمله دیگر عوارض کم خونی در بدن رنگ پریدگی پوست، خستگی، بی حالی و عدم تمرکز را می توان نام برد که با انجام آزمایش خون، صرف تحت نظر مکمل های آهن و اصلاح الگوی تغذیه می توان این مشکل را تا حد زیادی بهبود بخشید.

-زبانی که دارای ترک های دردناک بر روی سطح خود است:

می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین های گروه B در بدن باشد. این ویتامین برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است و کمبود آن می تواند باعث بروز مشکلاتی چون آفت های دهانی، قرمز بودن زبان، زخم و یا سوزش زبان، خستگی و بی حالی در افراد شود.

– وجود زخم بر روی زبان:

برخی از زخم ها بر روی زبان نیز نشان دهنده وجود استرس در فرد، نقص در سیستم ایمنی بدن و یا کمبود های تغذیه ای هستند که با مراجعه به متخصص و شناسایی نوع اختلال می توان آنها را درمان کرد.

بوی بد دهان به صورت مداوم، وجود تکه های سفید یا قرمز بر روی زبان و یا وجود برجستگی بر سطح آن:

می تواند نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان زبان باشد و در این موارد با انجام آزمایش خون و یا نمونه برداری از سطح موضع می توان ابتلای فرد به بیماری را شناسایی کرد.

بهداشت دهان و دندان

براساس تحقیقات مسواک زدن با دقت فراوان تنها می تواند باعث از بین رفتن ۸۰ درصد از آلودگی ها و میکروب های دهان شود و باید در کنار آن برای حفظ سلامت دهان و دندان از وسایل جانبی مانند:

  • نخ دندان
  • -دهانشویه
  • -نوشیدن آب به میزان فراوان
  • پرهیز از خوردن مواد قندی مانند آبنبات 
  • -خوردن میوه و سبزیجات
  • -خوردن لبنیات کم چرب

استفاده کرد.کارشناسان توصیه می کنند افراد برای اطمینان از تمیزی دهان توسط مسواک، از نوع برقی آن استفاده کنند تا کاملاً محیط دهان خود را پاک کنند. عدم مسواک زدن و رسیدگی کم به سلامت دهان و دندان می تواند باعث ورود باکتری های آلوده دهان به مجاری گوارشی و جریان خون و افزایش خطر بروز سکته قلبی شود.

تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان

بیماری دیابت یکی از بیماری هایی است که به شدت بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی می گذارد، دیابت هنگامی رخ می دهد که لوزالمعده به اندازه کافی انسولین برای تنظیم قند خون بدن تولید نمی کند و فرد را دچار علائمی چون افزایش گرسنگی، خشکی دهان، بی حالی ، سردرد، سرگیجه، التهاب دهان و دندان می کند.

عدم تولید بزاق دهان باعث می شود تا دندان ها سریع خراب شوند و فرد با احساس خشکی در دهان مواجه شود و این می تواند یک نشانه اولیه ابتلای فرد به این بیماری باشد و در صورت مشاهده چنین علائمی فرد باید به دندانپزشک برای معاینات دقیق تر مراجعه کند.

کارشناسان توصیه می کنند افراد پس از هربار مسواک زدن سطح درونی دهان خود شامل اطراف دهان، حلق و زبان را نیز معاینه و بررسی کنند تا در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک سریع به پزشک مراجعه کنند.

این علایم دهان لثه و زبان درباره سلامت شما چه می گویند؟