هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راه های درمان تبخال لب به روش های خانگی + علائم تبخال چیست

راه های درمان تبخال لب به روش های خانگی + علائم تبخال چیست

علائم تبخال , روش های درمان تبخال لب , راه درمان تبخال چیست

درمان تبخال لب

برای درمان کردن تبخال لب راه های مختلفی وجود دارد که البته توصیه ما به شما این است که خود را به یک متخصص که علم پزشکی بالایی دارد نشان دهید تا راه های درمان بهتری و کامل تری را به شما معرفی کند. در زیر به بررسی تعدادی از راه های درمان تبخال لب پرداخته ایم.

علائم تبخال , روش های درمان تبخال لب , راه درمان تبخال چیست

عسل و کمک به بهبود روند درمان

عسل نیز می تواند به سریع تر شدن روند درمان تبخال کمک کند. عسل یک عامل ضد ویروسی هست که در برابر ویروس هرپس (ویروس تبخال)مقاومه. برای استفاده از عسل تنها کافیه مقداری از اون رو روی محل زخم بمالید.

استفاده از لبنیات

مصرف لبنایت علاوه بر مفید بودن برای بدن به درمان کردن زخم تبخال نیز کمک میکند. برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

درمان با یخ

کمپرس یخ شیوه مناسبی برای درمان تبخال می باشد. برای این کار شما باید روزی سه مرتبه یخ را به صورت مستقیم روی تبخال قرار دهید تا به بهبود آن کمک شود.

علائم تبخال , روش های درمان تبخال لب , راه درمان تبخال چیست

استفاده از سیر رنده شده روی لب

یک حبه سیر را ابتدا به دو نیم تقسیم کنید و سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید.سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

چای گیاهی

چای گیاهی یک راه حل موثر برای جلوگیری از هر نوع بیماری های پوست است. برای درمان درد و خارش ناشی از تبخال، چای های گیاهی، مانند لیمو، زنجبیل، دارچین، و بابونه بسیار موثر است.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تبخال، موجب درمان آن نیز می شود

کرم ضد ویروس آسیکلوویر

.استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تبخال هر شش ساعت دوره تبخال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است.

سایر درمان ها

همانطور که قبلا ذکر کردیم راه های مختلفی برای درمان تبخال لب و سایر تبخال ها از جمله تبخال تناسلی می باشد که در بالا به تعدادی از آن ها اشاره کردیم. مراجعه به پزشک به شما کمک می کند تا راه های موثرتری را برای درمان خود دریابید.

 


تبخال چیست

تبخال یا هرپس سیمپلکس نوعی مریضی ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول های ریز نمایان می‌شود. این ویروس عامل بیماری تبخال در صورت، آلات تناسلی در زنان و مردان، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد. برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تبخال از بین می رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.


واگیردار بودن تبخال

بیماری تبخال بسیار واگیردار می باشد که برای پیشگیری از سرایت تبخال بهتر است دست‌ها را به طور منظم به خصوص پس از لمس تبخال با مواد شوینده به خوبی بشویید،از بوسیدن اطرافیان خود داری کنید،وسایل شخصی مانند دستکش و دستمال و همچنین وسایل آرایشی را در اختیار دیگران قرار ندهید.

علائم تبخال , روش های درمان تبخال لب , راه درمان تبخال چیست

علائم تبخال

برخی از نشانه ها و علائم تبخال به این شکل می باشد که در مرحله اول یک تاول کوچک و دردناک پر از مایع، روى یک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز می‌کند که معمولا روى لب ها و نواحى داخلى دهان است. سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار می‌آید که اغلب یکى دو روز قبل یا بعد از بروز تاول‌ها است که این علامت بسیار مهمی ‌است. خصوصا احساس مورمور شدن و درد خفیف از علایم اولیه تبخال است که می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر محسوب شود که در این مرحله با استفاده از اقدامات پیشگیرانه می توان تبخال را درمان کرد.

راه های درمان تبخال لب به روش های خانگی + علائم تبخال چیست