آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۹ راه برای درمان بیماری لوپوس به طور طبیعی

۱۹ راه برای درمان بیماری لوپوس به طور طبیعی

یکی از این مشکلات بیماری لوپوس است که از جمله بیماریهای پوستی به حساب می آید و روش درمان لوپوس هم در دو رده طب سنتی و طب غیر سنتی تقسیم بندی شده اند.

علایم بیماری لوپوس , داروی برای بیماری لوپوس

اما واقعیت آن است که درمان لوپوس با طب سنتی بهترین گزینه است و استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری لوپوس با عوارض جانبی هم همراه نیستند. بنابراین به محض این که متوجه علائم لوپوس شدید حتما به سراغ این داروها بروید. ما در این مقاله به این موارد که در زمره روش خانگی درمان لوپوس به شمار می روند پرداخته ایم.

بیماری لوپوس بیماری اریتماتوز سیستمیک (SLE) هم نامیده می شود که در دسته بیماری های خود ایمنی التهابی است که بر اندام های متعدد و بافت همبند در بدن شامل قلب، مغز، ریه، مفاصل، رگ های خونی، پوست و کلیه ها تاثیر می گذارد. درمان های متداول برای لوپوس شامل مصرف کورتیکواستروئیدها در دوزهای بالا است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و البته عوارض جانبی دیگری نیز به همراه دارند.
در این مقاله به شما اطلاعاتی در مورد نحوه درمان بیماری های خودایمنی مانند لوپوس داده می شود. علاوه بر این، شما خواهید آموخت که چگونه از عوارض افسردگی ناشی از مصرف این داروها دور بمانید و این بیماری را به شکل ریشه ای درمان کنید.

نشانه های بیماری لوپوس

ضایعات پوستی ۹۰٪ از افراد مبتلا به لوپوس را تحت تأثیر قرار می دهند که در اثر آن بثورات پروانه ای شکل در صورت فرد ایجاد می شود. بثورات پوستی در این دسته از افراد گونه ها و پل بینی را پوشش می دهد. علائم مشترک لوپوس شامل تغییرات آرتریت، خستگی مزمن، درد مفاصل، سردرد، زخم دهان و کاهش تعداد گلبول های سفید خون است.

علائم پیشرفته عصبی ناشی از بیماری لوپوس عبارتند از: از دست دادن حافظه، سردرگمی، اضطراب و افسردگی. بیماران لوپوس نیز در معرض علائم ژنتیکی مشکلاتی مانند بیماری کم خونی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، تنگی نفس، تشنج و سکته مغزی هستند.
لوپوس دارای طیف گسترده ای از علائم بالینی است که می تواند از خفیف تا تهدید کننده باشد و گاهی اوقات تشخیص این علائم مرتبط با بیماری لوپوس فرآیند پیچیده و طولانی است و نیاز به انجام آزمایشات طولانی دارد.

نشانه های بیماری لوپوس , بیماری لوپوس در کودکان

چه کسی مبتلا به لوپوس می شود؟

خطر ابتلا به بیماری لوپوس در اثر رابطه جنسی در حال افزایش است. این اختلال مزمن در بین هر ۹ نفر زن به ازای یک نفر مرد دیده شده است. افرادی که در معرض خطر ابتلا به لوپوس قرار دارند نیز شامل افرادی از نژاد آسیایی یا آفریقایی، افراد واقع در سنین باروری بین نوجوانانی تا اوائل سن ۴۰ سالگی هستند و بیشترین میزان آن هم در ایتالیا، مارتینیک، اسپانیا و جمعیت آفریقایی-کارائیب بریتانیا است.
محققان بر این باورند که عوامل مؤثر بر تأثیرات بدتر لوپوس عمدتا توسط هورمون های زنانه نظیر استروژن و نوسانات هورمونی ناشی از استرس و حاملگی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، مشخص می شود. افراد با سابقه خانوادگی بیماریهای مرتبط با سیتم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است.
عوامل خطر زیست محیطی هم از قبیل سموم و رژیم غذایی نامناسب هم عامل ایجاد بیماری لوپوس است. به عنوان مثال، رژیم غذایی با حجم بالای غذاهای فرآوری شده، حالت التهابی بدن را افزایش می دهند و خطر بروز عوارض مشکلات خود ایمنی مانند آلرژی غذایی و اختلالات دستگاه گوارش را افزایش می دهند.

تقویت ایمنی بدن

بازگرداندن و تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن برای پاسخ دادن به یک تهدید برای جلوگیری از بروز اختلالات التهابی مزمن، بسیار مهم است. افراد مبتلا به اختلالات لوپوس دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند که در وضعیت های خاص واکنش پذیری بالایی دارند که موجب التهاب در بدن می شود. در اینجا ۱۲ فاکتور را عنوان کرده ایم که می توانند برای تنظیم عملکرد بهتر ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرند.

– رفع باکتری های بیماری زا در دستگاه گوارش : این عامل مربوط به دستگاه گوارش است که با عدم تعادل میکروب ها همراه است. معمولا رشد بیش از حد باکتری های بیماریزا در سیستم گوارشی باعث ایجاد مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن می شوند.

– متیلاسیون : متیلاسیون یک فرایند بیولوژیکی مهم است که ریشه ژنتیکی دارد. متیلاسیون از DNA محافظت می کند و کمک می کند تا سموم و مواد شیمیایی از سلولها خارج شوند. بسیار از مردم به دلیل جهش ژنتیکی فاقد این فرایند بیولوژیکی مهم در بدن شان هستند و در نتیجه اختلالات سیستم ایمنی بدن در آنها نمود می یابد. به این ترتیب متیلاسیون در تقویت سیستم ایمنی به صورت طبیعی عملکردی حیاتی دارد، زیرا در تنظیم عملکرد سلول نقش مهمی دارد.

– قرار گرفتن در معرض EMF : قرار گرفتن در معرض EMF، یا فرکانس الکترومغناطیسی، باعث ایجاد اختلال عملکرد سیستم ایمنی می شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض EMF با یک خطر بالقوه در ایجاد بیماری خود ایمنی همراه است

– تنظیم مقادیر قند خون : تعادل قند خون برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. سطح قند خون نامنظم باعث افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود و در نهایت این علت باعث تغییر مسیرهای سیگنالینگ و اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

– اختلال در میتوکندری : میتوکندریها “قدرت” و انرژی برای هر سلول در بدن انسان هستند که در معرض سطوح بالای استرس اکسیداتیو روزانه هستند. عملکرد غیر متناوب میتوکندری با افزایش آسیب رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو همراه است. این مشکل منجر به پاسخ ایمنی غیر طبیعی بدن می شود. اکثر محققان بر این باورند که اختلال عملکرد میتوکندری به صورت غیر طبیعی است که بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس را به وجود می آورد.

– کمبود گلوتاتیون : گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان اصلی است که در هر سلول بدن انسان وجود دارد. گلوتاتیون برای حمایت از عملکرد سلول های سفید خون (WBC) مورد نیاز است. WBC ها به مقدار زیادی از استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب رادیکال های آزاد در هر ثانیه حساس هستند. کمبود گلوتاتیون می تواند سطح التهاب را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به بیماری های خودایمنی شود.

– سموم محیطی : سموم محیطی باعث تخریب میکرو فلور روده، کاهش میزان گلوتاتیون و ایجاد فعالیت التهابی در بدن می شوند. بدن انسان به طور منظم در معرض چنین عوامل سمی در آفت کش ها، علف کش ها، پلاستیک ها هستند که باعث کاهش سطح گلوتاتیون می شود و سطح پایین و کمبود گلوتاتیون باعث ایجاد مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن می شوند.

– تنش روحی و تنفس ضعیف : تنش روحی و احساسی باعث افزایش تولید هورمون استرس در بدن می شود. این هورمون ها اثرات التهابی ایجاد می کنند. همراه با عادات تنفس کوتاه و کم عمق در طول روز، این عوامل استرس زا باعث ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی می شوند.
– نسبت امگا ۶ به نسبت اسیدهای چرب امگا ۳ : این عامل برای رفع التهاب مزمن و مشکلات خود ایمنی بسیار مهم است. به طور متوسط اغلب افراد دارای امگا ۶ بیشتری به نسبت امگا ۳ هستند. غلظت امگا ۶ در مقایسه با چربی های امگا ۳ بالاتر است و این عامل باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند.

– محرومیت از خواب : ۸۰٪ از بیماران لوپوس خواب کافی ندارند و از خستگی مزمن رنج می برند. عادت های خواب ضعیف و نامناسب باعث اختلال در عملکرد ایمنی بدن و ایجاد التهاب مزمن می شود. داشتن خواب مناسب برای ترشح ملاتونین مناسب است که ملاتونین باعث کاهش التهاب و بازسازی بافت های بدن می شوند.

– کمبود ویتامین D : افرادی که کمبود ویتامین D دارند (سطوح پایین تر از ۴۰ نانوگرم در میلیلیتر) احتمالا بیشتر دچار التهاب مزمن و مشکلات خودایمنی می شوند.

– سلامت استخوان های پشت سر : استخوان پشت گردن که اولین استخوان گردن است، نقش مهمی در اطلاعات هماهنگ شده بین مغز و سیستم ایمنی بدن دارد. دررفتگی و هر گونه مشکل در این ناحیه باعث ایجاد التهاب در بدن می شود.


سلامت روده و لوپوس

روده نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارد زیرا جذب مواد مغذی را به عهده دارد و به کار سم زدایی از بدن کمک می کند. بیش از ۱۰۰۰ گونه منحصر به فرد باکتریها میکروبیوم روده را تشکیل می دهند. در افراد مبتلا به لوپوس، رشد بیش از حد و یا کاهش بیش از حد باکتری دیده می شود. محققان دریافتند افرادی که سطوح پایین باکتری های مفید را در روده شان دارند، بیشتر به مشکل لوپس دچار می شوند.
به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می شود که پروبیوتیک روزانه مصرف کنند و غذاهای غنی از پروبیوتیک در سبد غذایی شان بگنجانند. اضافه کردن پروبیوتیک های سالم غنی از باکتری های مفید می تواند اثرات ضد التهابی را با سرکوب سلول های التهابی و اینترلوکین ها و تحریک سلول های Treg برای تنظیم هومیوستاز سلول های ایمنی انجام دهد.

سبزیجات خام و ارگانیک گزینه ای عالی برای درمان مشکلات روده هستند. این سبزیجات از ورود سموم به بدن جلوگیری می کنند و باعث تعادل باکتری های مفید روده می شوند، بهبود حرکت گوارشی را به دنبال دارند و در مجموع اینها باعث از بین رفتن التهاب در بدن می شوند. سبزیجات خام یک محیط قلیایی را در بدن ایجاد می کنند که از بروز بیماریهای مختلف بویژه بیماریها و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن پیشگیری می کنند.


داروهای تجویزی برای استفاده از اثر میکروبیوم :

متاسفانه بسیاری از داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان علائم لوپوس داروهایی هستند که برای سیستم ایمنی بدن عوارض دیگری دارند از جمله عدم تعادل میکروبی در روده را افزایش دهد. داروهایی که مانند مواد مخدر عمل می کنند مانند سیتوکسان (سیکلوفسفامید) و رماتیککس (متوترکسات) باعث کاهش التهاب می شود اما کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت را به دنبال دارند.
داروهای استروئیدی سبب ایجاد عوارض جانبی متعددی می شوند که می توانند باعث بروز میکروبیوم شوند و اثرات مضر آن با اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها قابل مقایسه است. در واقع، محققان دریافتند که برخی از داروها یک محیط باکتری در داخل روده را تحریک می کنند که علیرغم آنکه به عنوان بیماری شناخته نشده و در دسته بیماریها طبقه بندی نشده اند، اما می توانند از جمله علائم آرتریت در بیماری های خود ایمنی را ترویج کنند. افرادی که ژنتیکی به لوپوس مبتلا هستند نیز بیشتر احتمال دارد که با باکتری های مضر روده روبرو شوند که مشکلات خود ایمنی را افزایش می دهند.


رژیم ضد التهابی و شیوه زندگی

شیوه زندگی همراه با غذاهای ضد التهابی و ورزش می تواند به طور طبیعی برای درمان لوپوس کمک کند. هضم ضعیف ناشی از یک رژیم غذایی با غذاهای واکنشی و التهابی است که مشکلاتی نظیر لوپوس را به دنبال دارند. چنین اختلالی باعث ایجاد ناراحتی هورمونی می شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف تر می کنند.

برخی از عوامل خطرساز برای لوپوس شامل رژیم غذایی خالی از مواد مغذی کافی، آلرژی و حساسیت غذایی و اختلالات دستگاه گوارش ره به دنبال دارند که ممکن است به عنوان سندرم روده تحریک پذیر ظاهر شوند. افراد مبتلا به لوپوس باید انجام ورزش منظم با تمرینات سبک را برای کاهش علائمی مانند افسردگی، خستگی و بهبود وضعیت قلبی عروقی و سلامت عمومی در نظر داشته باشند.

علائم لوپوس را به طور طبیعی با مصرف یک رژیم غذایی پر از غذاهای ضد التهابی مانند روغن نارگیل، آووکادو، زیتون، سبزیجات، گیاهان و ماهی های طبیعی مانند ماهی قزل آلا و ساردین درمان کنید. مکمل هایی که در درمان لوپوس مورد توجه قرار می گیرند شامل ویتامین D، روغن ماهی، ویتامین های B و پروبیوتیک ها هستند.
یکی از بهترین روش ها برای افرادی که مبتلا به لوپوس هستند، بررسی رژیم غذایی شان است که در آن باید از مصرف غذاهایی که باعث التهاب در بدن می شوند، خودداری کنند.

علت بیماری لوپوس , پیشگیری از بیماری لوپوس


۱۹ روش برای درمان لوپوس

۱- تست حساسیت های غذایی / تست آلرژی : برای تعیین حساسیت غذایی یا حساسیت های غذایی که ممکن است داشته باشید، یک آزمایش بیوفیدیک انجام دهید. این گونه غذاها باعث ایجاد استرس در بدن شما می شوند و می توانند منجر به التهاب شوند. یک روش ساده تر آن که غذاهایی را به صورت دوره ای مصرف کنید و چنانچه به هر کدام از آنها حساسیت داشتید، آن را از رژیم غذاییت ان حذف کنید.

۲- تغییر رژیم غذایی : یک رژیم غذایی ضد التهابی را دنبال کنید. لیست مواد غذایی مناسب برای سیستم ایمنی بدن را آماده کنید و به صورت منظم مصرف کنید.

۳- خواب منظم داشته باشید : ۸ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت بالا برای بهبود کامل و عملکرد مغز ضروری است. از انجام تمام کارهایی که باعث می شوند تا خواب خوبی نداشته باشید خودداری کنید.

۴- کاهش استرس : با محدود کردن فعالیت های استرس زا لذت بردن از آرامش را تجربه کنید و آرامش را در زندگی تان وارد کنید. شما باید شرایطی را که باعث استرس در شما می شود را از بین ببرید.

۵- منیزیم و ویتامین B را به رژیم غذایی خود اضافه کنید: منیزیم دارای مزایای شگفت انگیز برای سلامت ذهن و جسم است. این گونه رژیم غذای کمک می کند تا الگوی قند خون تنظیم شود و از بروز هر گونه مشکل و سدی در جریان خون بدن جلوگیری می کنند. برخی از دانه ها و مواد غذایی غنی از منیزیم و ویتامین B هستند از جمله لبنیات تازه، دانه کدو تنبل، کاکائو و سبزیجات سبز برگ سبز تیره است. همچنین با افزودن سولفات منزیم به آب حمام، سطح منزیم را در بدن خود افزایش دهید.

۶- مصرف آنتی اکسیدان های موجود در گیاهان: افزودن گیاهان حاوی آنتی اکسیدان به تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن منجر می شوند. در وعده های غذایی خود از موادی مثل زنجبیل، پونه، سیر، زردچوبه، ریحان، آویشن و رزماری استفاده کنید. شما می توانید چای این مواد را هم آماده کرده و بنوشید و از مزایا و خواص آنها بهره مند شوید.

۷- مکمل امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین EPA و DHA برای حفظ سطح قند خون سالم و همچنین کاهش درد و التهاب ضروری هستند. این اسیدهای چرب سالم را به رژیم غذایی خود با کمک مصرف کره گیاهی، گوشت و ماهی اضافه کنید. مصرف ۲ تا ۵ گرم EPA / DHA و ۲۰۰ میلی گرم GLA را در نظر بگیرید.

۸- خوردن آب سبزیجات : یک راه مهم برای افزایش ورود آنتی اکسیدان ها و مواد غذایی طبیعی به بدن، آن است که آب سبزیجات را بخورید.

۹- تمرین تنفس عمیق: شما می توانید الگوهای تنفسی خود را با انجام کارهایی ساده بهبود ببخشید. این حرکات را می توانید از یک متخصص بپرسید و در منزل انجام دهید.

۱۰- تمرین تعادل پالس های الکتریکی: ما در این جهان با فرکانس های الکترومغناطیسی (EMF ها) احاطه شده ایم. EMF ها باعث اختلال در انتقال دهنده های عصبی و ایجاد تنش در بدن ما می شوند. پیاده روی با پای برهنه بر روی خاک، چمن یا شن و ماسه را به طور منظم برای تعادل پالس های الکتریکی انجام دهید.

۱۱- بهبود سلامت میتوکندری: میتوکندری موتورخانه انرژی در داخل هر سلول هستند. افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس اختلال عملکرد میتوکندری را تجربه می کنند. برای بهبود عملکرد میتوکندری مکمل ها با دوز مناسب شامل N-acetyl cysteine، Lipoic acid، CoQ10 و L-carnitine را مصرف کنید.

۱۲- مراقبت از سیستم عصبی: دریافت تنظیمات منظم از متخصص برای دوری و کاهش از استرس باعث سلامت سیستم عصبی در شما می شود و بدن به صورت کلی سالم می ماند.

۱۳- مصرف منظم و با فاصله مواد غذایی: یکی از بهترین راه های بهینه سازی عملکرد میتوکندری آن است که بین صبحانه و شام غذایی یا غذاهای اضافی مصرف نشود. به این صورت عملکرد میتوکندری بهبود می یابد و بهره وری انرژی صورت می گیرد. در نتیجه یک روزه داری متناوب صورت می گیرد که یک راه عالی برای محدود کردن استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن است. بدن با پاسخ ضد التهابی در طول دوره ناشتا، در بدن افرادی با بیماری های خود ایمنی پاسخ می دهد و اجازه ایجاد التهاب را نمی دهند. اگر به طور نامنظم وعده های غذایی را میل کنید، این عملکرد مثبت در بدن رخ نخواهد داد. پس سعی کنید وعده های غذایی خود را در طول یک دوره ۸ ساعته مثلا از جمله ۱۱ صبح تا ۷ شب بگنجانید.

۱۴- استفاده از آب تصفیه شده: آب شیر معمولی حاوی آفت کش ها، فلزات سنگین، فلوراید، کلرید و دیگر سموم مضر است. پیشنهاد می کنیم که یک تصفیه آب خانگی در منزل داشته باشید و آب تصفیه شده بنوشید.

۱۵- دریافت مقدار مناسب ویتامین D: افراد مبتلا به لوپوس می بایست به میزان مناسب نور خورشید را دریافت کنند تا بتوانند ویتامین D مورد نیاز بدن شان را تامین کنند و از بروز التهابات بیشتر پیشگیری کنند.

۱۶- تقویت دستگاه گوارش: مصرف رژیم غذایی ضد التهابی که حاوی فیبر هستند مانند دانه کتان، سبزیجات و مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک هستند که باعث افزایش حرکات روده می شود. دستگاه گوارش سالم مهمترین عامل در سم زدایی بدن است و عوامل مضر را از بدن دفع می کند و جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

۱۷- ماساژ بدن با روغن های طبیعی : استفاده از روغن های طبیعی برای بدن باعث دفع میکروب از بدن می شود. استفاده از این تکنیک از جمله مصرف روغن نارگیل باعث کاهش استرس می شود و همین عامل هم برای سیستم ایمنی بدن مفید است و باعث می شود بدن دچار التهاب نشود.

۱۸- استفاده از روغن های ضروری : روغن ها اکسیژن را در سراسر بدن افزایش می دهد و اثرات استرس اکسیداتیو را با استفاده از آروماتراپی قوی آنتی اکسیدان تضعیف می کند. شما می توانید دو قطره روغن بابونه، بادام شیرین و یا اسطوخدوس را در کف دست ریخته و بو بکشید و نفس عمیق بکشید. این کار باعث می شود که خون به مغز شما جریان پیدا کند.

۱۹- ورزش با شدت آهسته : انجام اغلب حرکت ورزشی با حرکات آرام در طول روز می تواند جریان مایع سینوویال را در مفاصل افزایش دهد و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهد. انجام ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، سوارکاری و… را در برنامه روزانه تان بگنجانید. این ورزش ها ایجاد التهاب را در بدن محدود می کنند و تولید نورون های مغز را افزایش می دهد و در کل سلامت بدن را تضمین می کنند.

منبع این مقاله : drjockers.com


مقالات مشابه : درد سیاتیک چیست